Stressitön lomamieli – näillä vinkeillä onnistut

terhi mäkiniemi koulutus

Stressitön lomamieli – mahdollista vai ei? Juhannusviikosta eteenpäin monissa yrityksissä alkavat lomat pyöriä.
Lomien järjestäminen on työnantajien vastuulla ja useissa yrityksissä lomat ja siihen liittyvät järjestelyt hoidetaan hyvin.
Loma voi aiheuttaa mielessä kysymyksiä, jotka on hyvä selvittää ennen lomalle jäämistä.

Rentoudu ja rauhoitu lomalla

Kun tiukan työputken päätteeksi vaihtaa lomavaihteelle, lomamoodiin pääseminen sujuu hitaammin. Hermostolla ottaa aikansa päästää irti suorittamisen  suosta. Toisaalta, loman loppupuolella työasiat saattavat jo tulla hiljalleen mieleen ja häiritä loman viettoa.
Lomalla on tarkoitus päästää irti jatkuvasta tekemisestä, toistuvista tauottomista tilanteista ja innostavien elämysten hankkimisesta.
Lapsiperheen ei tarvitse ajaa pää punaisena ”puuhamaasta toiseen” elämyksiä hankkien, tai kiertää kaikkia messuja, mitä Suomi kesäaikana tarjoaa. Riittämätön palautuminen ja pitkittyneet stressireaktiot eivät tuo hyvää oloa vaikka lomalla olisikin.

Tekemisen ja tekemättämyyden välinen suhde merkitsee

Kesäloman aikana olisi hyvä, jos keho ja mieli palautuisivat suotuisalle tasolle ilman stressin jatkuvaa tunnetta tai kireyden kokemusta kehossa. Kun väsymys kaikkoaa, voimatkin palautuvat. Tärkeä palautumisen arvioinnin mittari onkin usein se, miten hyvin työstä palautuminen onnistuu.

Säännöllisesti ja toisinaan tauotta treenavalta tuntuvat urheilijatkin tietävät palautumisen merkityksen hyvinvoinnille. Huipputuloksiin ei yllä, ellei välillä ota rauhallisemmin, pidä taukoja treenaamisesta ja tee jotain aivan muuta.

 

Paranna palautumista, opettele rentoutumista

Heikko ja riittämätön palautuminen tuo tutkimusten mukaan terveysongelmia, lisää sairauspoissaoloja ja laskee työkykyä. Stressitön mieli onkin oikeastaan paradoksi, sillä ihmisinä osaamme jo ajatuksillamme stressata itseämme ja hankkia näin kehoonkin jännityksiä.
Esimerkiksi työt, joita tehdään vahvasti persoonan kautta ja joissa tarvitaan tunne-, ohjaus- tai auttamistaitoja hidastavat helposti palautumista.
Näissä työtehtävissä olevien olisi hyvä tehdä rentoutusharjotuksia säännöllisesti.

Kun loman aikana aurinko paistaa ja taivas on pilvetön, monen mieliala kohenee jo pitkien hitaiden aamujen ansiosta, mieluisasta puuhastelusta, kauniissa puutarhoissa kävelystä, ystävien ja sukulaisten tapaamisesta, kiireettömästä ja aikatauluttamattomasta tekemisestä.

Terhi Mäkiniemi koulutus
Kauniissa puutarhoissa kävely virkistää kehoa ja mieltä

 

Terhi Mäkiniemi koulutus
Ystävien ja sukulaisten kanssa yhdessä vietetty aika voimauttaa.

 

 

Hanki stressittömämpi lomamieli, kokeile näitä:

  • hakeudu luontoon päivittäin
  • käy kävelyillä
  • pyöräile metsäteillä
  • patikoi
  • meditoi
  • joogaa
  • kokeile pilatesta
  • tee hengitysharjoituksia
  • kirjoita päiväkirjaa
  • sauno
  • ui luonnonvesissä
  • kuuntele musiikkia
  • tanssi

Kiinnostuitko rentoumisen ja rauhoittumisen tärkeistä taidoista? 

Lue, katso lisää alla olevien linkkien takaa: 

Katso tästä  ajatuksiani kävelemisestä ja sen hyvää tekevistä vaikutuksista
Kuuntele tästä hellitä hetkeksi -rentoutus (kesto: kaksi minuuttia)
Katso tästä tallennetta Stressitön mieli -luennolta

Kysy lisää rentoutumisesta, tilaa kuluitta Stressitön mieli eOpas tai ole yhteydessä ja pyydä tarjous koulutuksesta.
Työhyvinvointi kuuluu kaikille ja on siksi aina ajankohtainen asia.

Tykkäsitkö tästä? Jaa vapaasti muillekin
Facebook
Facebook
LinkedIn
Twitter