Työhyvinvointi

Käytä kuvia, luo tunnelmaa somesisältöihin

cat web pixabay

Oletko yrittäjä? Bloggaaja? Tai tuotatko yhdistyksen somevastaavana sisältöä eri kanaviin?
Luo lukijalle tunteita, käytä rohkeasti kuvia.

Hyvät kuvituskuvat tekstin ohessa puhuttelevat, pysäyttävät ja luovat tunteita. Siksi niitä kannattaa käyttää,Toimittajan olen usein tekemisissä jutun kuvituskuvien kanssa ja monesti miettinyt asiakaslehden palavereissa jutun rakennetta myös kuvien käytön osalta. Toki lehtijutut ovat eri asia kuin blogissa käytettävät tai somessa käytettävät kuvat.

Kuvia ei kuitenkaan kannata ladata suoraan Googlesta, Facebookista tai toisten verkkosivuilta, koska nämä kuvat ovat harvoin vapaaseen käyttöön lisensoituja.
Esimerkiksi Googlen kuvahaulla esille tulevat kuvat ovat aina jonkun ”omaisuutta”, eli jollakulla on niihin ”tekijänoikeus”.
Toisten verkkosivuilta kuvien lataaminen omaan käyttöön ei ole korrektia, eli unohda se.


Huom! Kaikkia kuvia ei saa käyttää markkinoinnissa.
Esimerkiksi kuvat, joita ei ole jaettu kaupalliseen käyttöön, tai joihin sinulla ei ole käyttöoikeuksia, ei saa käyttää markkinoinnissa.

Ikävimmässä tapauksessa luvattomasta kuvan käytöstä voit joutua maksamaan korvauksia kuvan oikeuksien omistajalle eli kuvaajalle.

 

 

Sisältöä someen, mistä kuvia?

Netti on kuvia väärällään, mutta mitä niistä kannattaa hankkia tai ladata  ja miksi.

1) Kuvapankit: Maksullisia ja maksuttomia

Maksuttomia ja runsaasti kuvia tarjoavia kuvapankkeja ovat esimerkiksi:  Free Images, Unsplash, Pexels, Pixabay Foodiesfeed

Pexelsissä on muuten paljon kivoja tunnelmakuvia tai kuvia puutarhoista. Esimerkiksi alla oleva kuva kirsikkapuusta pysäytti viimeksi viehkeällä värityksellään Pexelsissä. Tarjolla tässä kuvapankissa on yli 40 000:n kuvan valikoima korkealaatuisia CCO-lisenssin kuvia. Lisäksi Pexles kokoaa yhteen monien muiden ilmaisten kuvapankkien kuvat.

Kirksikankukkia Pexels Jan Krnc
Kuva: Pexels, Jan Krnc

Pixabay
Yli 1,3 miljoonan valtaisa kuvavalikoima. Tarjolla lisäksi videoita ja grafiikkaa.
Esimerkiksi alla oleva artikkelipostauksen mainio isojen silmälasien takaa katsova kissakuva on löytö Pixabaysta. Olen käyttänyt tätä kuvaa paljon muun muassa myyntikoulutusten aineistossa. Se sopii moneen todella moneen eri tilanteeseen, vaikka jo siihen, minkälaisten lasien takaa maailmaa milloinkin katsomme.

cat web pixabay
Kuva: Pixabay

 

Unsplashissa on paljon kuvia esimerkiksi koulutus, esitys tai tunnelman luomiseen työelämässä. Alla oleva kuva voisi hyvin sopia vaikka Stressitön mieli-luennon tai koulutuksen kuvituskuvaksi.

shane rounce unsplash tiimi
Kuva: unsplash / Shane Rounce

 

Foodies`s Feed   

Upeita ruokakuvia eri kulmista. Laaja valikoima tilanteisiin, joissa ruoan kuvalla on merkitystä. Alla oleva smoothiekulho mansikkakoristeluineen on mielestäni herkullinen esimerkikki Foodiès Feedin kuvatarjonnasta.

foodiesfeed
Kuvapankki: Foodiesfeed

 

 

2) Kuvaa itse

Löytyykö lähipiiristäsi valokuvausintoisia- tai taitoisia henkilöitä? Kysy heiltä apua tai kuvaa itse ja ota kamera rohkeasti käteen.
Jos toimit yrittäjänä tee valokuvauksesta vaivatta osa arkea. Haasta itsesi kuvaamaan toimintaasi vaikka vain yksi kuva päivässä.
Jo yksi kuva päivässä tekee parissa kuukaudessa noin 60 kuvaa.
Puolessa vuodessa paljon enemmän.

 

3) Käytä ammattikuvaajaa

Kuulostaa kalliilta, tiedän!  Valokuvaajilla yksi kuvaustunti maksaa n. 150-200 € (tämä sisältää monilla myös jälkikäsittelyn ja siihen kuluvan ajan). Jos summa jaetaan vaikka 20 kuvalla, hinnaksi jää 7,5 – 10€ / kuva.  Esimerkiksi Pasi Leino on loistava ammattikuvaaja, johon tutustuin aikanaan toimituskeikalla ollessa, Pasi kuvasi, minä haastattelin. Pasi kuvaa somekuvia
160e/ h + alv hinnalla.
Jos Pasi ottaa vaikka 30 kuvaa tunnissa, jää kuvien hinnaksi 5,3 e / kuva.

 

4) Creative Commons Zero – lisenssillä julkaistut kuvat

Esimerkiksi kuvapalvelu Flickristä löytyy runsaasti kuvia, joita voi vapaasti käyttää kaupallisissa ja markkinoinnilliin tarkoituksiin.
Flickriin ladattujen kuvien yhteydessä tulee kertoa kuvaajan nimi. Kuvien muut vaatimukset selviävät kuvan yhteydessä.

CCO eli Creative Commons Zero – lisenssillä julkaistuja kuvia voi käyttää laillisiin kaupallisiin ja ei-kaupallisiin tarkoituksiin. Kuvia voi kopioida ja muokata sekä levittää edelleen. Alkuperäiseen kuvaan ei tarvitse linkittää eikä kuvaajan tietoa tarvi laittaa esille.

 

5) Muita kuvapankkeja

Katso näissä joka kuvan kohdalla käyttöoikeudet erikseen

New Old Stock  – harvinaisen mukavia ja erikoisiakin vintagekuvia
Finna                    – Suomen kirjstojen, arkistojen ja museoiden kuva-aineistoja
Magdeleine        – upeita retki- ja matkakuvia ja paljon muuta

 

Kaipaatko kuvia? Kivaa kuvasisältöä someen, tunnelmaa luovia tai puhuttelevia kuvia käyn läpi muun muassa markkinoinnin ja sosiaalisen median sisällöntuotantoon keskittyvissä koulutuksissa.
Kun kuva-asiat kiinnostavat, tarvitset koulutusta meilaa ja kysy lisää. Autan mielelläni.

Hyviä hetkiä kuvapankkien maailmaan tutustuessa ja kiinnostavaa kuvasisältöä someen luodessa!

Tykkäsitkö tästä? Jaa vapaasti muillekin
Facebook
Facebook
LinkedIn
Twitter