Työhyvinvointi

Meditoi itsellesi vahvempi mieli, se palkitsee – Saat mielenrauhaa ja keskittymiskykyä.

Mitä meditaatio on? 

Meditaatio on kuin suihkussa käyminen aamulla, mielen puhdistamista tulevaan päivään. Vastaavasti illalla meditaation voisi sanoa olevan kuin mielen rauhoittamista yötä varten. Meditaatio ikään kuin ” auttaa katsomaan ja kohtaamaan ajatuksia”, ”luomaan etäisyyttä ajatusten loputtomaan  virtaan”,  ”olemaan läsnä paremmin tässä ja nyt -hetkessä”, sillä silloin avautuu uuden olemassaolon tila: armon,lempeyden, luovuuden ja rentouden tila mielessä ja kehossa. Sitä kannattaa tavoitella. Meditaatiolla on vuosituhansien historia, joten mistään uudesta asiasta ei ole kyse.  Meditaatio sinällään ei ole uskonnollinen tai mystinen harjoitus ja pelkistettynä meditaatiolla pyritään saamaan yhteys itseen. Meditaatioharjoituksella ei tarvitse ole tavoitetta, tarkoitus voi olla paremminkin vain ”opetella olemaan läsnäolon tilassa”, samaan aikaan, kun maailma ympärillä kutsuu luo omilla viestejään. Meditaation suosio on kasvanut viimeisen kymmen vuoden aikana merkittävästi. Mitä enemmän näemme tunnettuja ihmisiä meditoimassa, tai luemme meditaation terveysvaikutuksiosta, sitä useampi meistä meditaatiota ehkä kokeilee.
Myös meditaation tieteellinen tutkimus on lisääntynyt ja sitä tehdään monista eri näkökulmista tässä ajassa.


Miksi meditoida?

Ehkä siksi, että meidän ihmisten mielen luonne on pälpättää, sinkoilla, vaellella, hyppiä ja kiinnostua milloin mistäkin. Siksi mieltä usein kuvataan apinamieleksi. Oman ”apinamielen” kesyttämiseksi tarvitaan taitoja rauhoittua ja tyyntyä, jaksaa paremmin työssä ja on energisempi. Siksi on hyvä meditoida eikä meditaatio maksa mitään ja meditoida lähes missä vain. Meditaatio rentouttaa kehon ja mielen. Jo rentoutumisella on lukuisia terveyshyötyjä ja palautumista edistäviä vaikutuksia. Tänä päivänä monilla meistä rentoutuminen arjen keskellä jää liian vähäiseksi.

Miten meditoida?

Meditoida voi monella tapaa: istuen tuolilla, jakkaralla tai pallilla, kävellen, maaten sohvalla tai sängyllä, miten vain tuntuu parhaimmalta.

 

Omat meditaatiokokemukseni

Oman `meditaatiourani` aloitin vähän vahingossa, tai en enää muista yksittäistä asiaa, joka siihen olisi suoraan johtanut, Helsingin Aikuisopiston kurssilla 1996. Huomasin kurssin kurssiesitteestä ja päätin kokeilla, miten meditaatio minulla toimisi. Työskentelin tuolloin sisäänostajana ja myyntineuvottelijana eräässä yrityksessä. Muistan vieläkin, miten silloisen esimieheni silmät suureni asiasta kuullessaan.  Tehokkaana myyntinaisena esitin asian ehkä jokseenkin näin, että ”meditaatiokurssin avulla kykenen keskittymään vahvemmin asiakkaiden tarpeisiin, ylittämään heidän odotuksensa ja kasvattamaan keskiostojen määrää.”  Hän ei ehkä ollut vielä itse kokeillut meditoida. Mene ja tiedä. Pian huomasin, ettei meditointi ollutkaan monien mielenkiinnon keskiössä ja kertoessani siitä korvat kääntyivät usein toisaalle.Opin nopeasti, ettei siitä kannata ihan kaikille kertoa.

Tuo kurssi keskittyi Sri Chinmoyn oppeihin. Mielestäni välillä vain tuijotimme kynttilän liekkiä, katsoimme ikkunasta, istuimme ringissä tai seisoimme. Mutta jotain silti oivalsin siitä, miten tyhjentää mieltä, nukkua paremmin, laskea kierroksia ja rauhoittaa aivoja työn touhun ja asiakasvilinän keskellä. Näiden vuosien jälkeen olen meditoinut vaihtelevasti, epääännölisestä säännölliseen ja usein eri tekniikoin. Vuosien saatossa mukaan meditaation rinalle ovat tulleet mindfulness eli tietoisuus- ja läsnäolontaidot.

 

Meditaation lukuisia tutkittuja vaikutuksia ovat muun muassa:

-ajattelun selkeyttäminen
-masennuksen ennaltaehkäisy
-parempien ja laadukkaamien päätösten tekeminen
-mielen joustavaan tilaan saattaminen
-mielenhallinnan paraneminen
-tyytyväisyyden kasvattaminen elämässä
-keskittymiskyvyn kehittäminen
-luovuuden lisääminen
-oppimisen tukeminen
-mielen tyynnyttäminen
-ahdistuksen ja jännityksen laskeminen
-ideoiden ja innovaatioiden edistäminen
-nopeuttaa nukahtamista
-kiukun, tuskan väheneminen
-stressin selättäminen

-ja uusien hermopunosten eli verkkoyhteyksen aikaansaaminen.

 

 

Meditaatio oppimisen tukena

Useiden tutkimusten mukaan meditaatio edistää oppimista. Erityisesti Yhdysvalloissa ja Englannissa meditaation oppimista edistävät vaikutukset otetaan todesta ja aamuiset meditaatiohetket ovat osa monen oppilaitoksen aamun aloitusta. Harvardin yliopistossa meditaatiota opetetaan jo tuleville lääkäreille, juristeille ja johtajille.

 

Meditaation ja tietoisuustaitojen kehittämisen myötä oppilaat ovat muun muassa:

-kyenneet parempiin oppimistuloksiin

-päässeet irti oppimista rajoittavista uskomuksista

-kyenneet keskittymään syvemmin

-vahvistaneet muistia

-kokeneet onnellisuutta enemmän

-kokeneet myönteisemmin oman osaamisensa

-ja nukkuneet paremmin.

 

 

Tietoisuustaidot

Tietoisuustaidot, kuten hyväksyvä läsnäolo eivät ole sitä, että ihmisen ajattelu lakkaa tai ihminen lopettaa ajattelemisen. Vaan se on pikemminkin ihmisen kykyä saavuttaa oman tietoisuuden ohjaus tietoisuustaitojensa kautta.

 

Tietoisuustaidot ovat:

– kykyä katkaista automaattiset ilmenevät ajatusketjut
– taitoa kiinnittää huomio tiukemmin tähän hetkeen
– kykyä luokittella päähän pälkähtäviä ajatuksia esimerkiksi erilaisiin ajatusluokkiin
– taitoa olla samaistumatta nouseviin tunnetiloihin

Edistynyt meditoija oppii vuosien saatossa olemaan samaistumatta mielessä nouseviin ajatuksiin ja niiden tuottamiin tunnetiloihin.
Ikään kuin katsomaan tietoisuudesta käsin ajatuksia ja tunteita, tapahtumia, asioita ja tilanteita ja hmmh, olemaan reagoimatta tarjolla oleviin ärsykkeisiin vahvasti. Näin säästyy myös energiaa.

 

Voi hyvin, istu ja meditoi. Stressitön mieli -koulutukset yrityksille ja yhteisöille tilauksesta ympäri Suomea!

-Terhi

 

Lähteitä: Sähköisiä ja kirjallisia

Anderson, V., Levinson, E., Barker, W., & Kiewra, K. 1999. The effects of meditation on the teacher perceived occupational stress state
and trait anxiety and burnout. School psychology quarterly.

Bradshaw, D. 2014: Meditation and the art of helping MBA students to become mindfull. Financial Times, June, 2014.
Meditation and the art of helping MBA students to become mindfull

Bregman, P. 2012. If you`re too busy to meditate read this. Harvard Business Review. 12.10. 2012.
If you`re too busy to meditate read this

Gardiner, B. Business Skills and Buddhist Mindfulness. Wall Street Journal. 2.4.2012.
Business Skills and Buddhist Meditation

Gonzalez, M. 2014: Mindfulness for people who are too busy to meditate. Harvard Business Review. 31.3.2014.
Mindfulness for people who are too busy to meditate

Mueller, E. 5 Ways Meditation Can Benefit Businesses. 7.10.2014.
5 ways meditation can benefit businesses

New York University. 2017.Can Meditation Help Our Schools? An Interview with Psychologist Joshua Aronson. 7.3. 2017.
can meditation help our schools an interview with psychologist joshua aronson.html

Repo, P. 2017. Yksinkertaiset aivoharjoitukset mullistivat lasten käytöksen – arvosanat nousivat, keskittyminen helpottui ja
nukkuminen parani. Helsingin Sanomat 18.9. 2017  – Yksinkertaiset aivoharjoitukset mullistivat lasten käytöksen

Chinmoy, S. 2004. Meditaatio.

Hall, P. 1999. The effect meditation on the academic performance of African American college students. Journal of black studies.

Langer, E.2010. A Call for mindful leadership.

Virolainen, H. & I. 2018. Mielen voima oppimisessa.

Wihuri, A-J. 2014. Mindfulness työssä – tietoinen läsnäolo vapauttaa onnistumaan.

Tykkäsitkö tästä? Jaa vapaasti muillekin