Hyvä asiakaspalvelu kahvilassa, myymälässä tai kaupassa ei ole sattumaa, vaan se rakennetaan. Se rakennetaan monista hyvän vuorovaikutuksen tekijöistä, kuten kuuntelusta, kohtaamisesta, läsnäolosta, aidosta kiinnostuksesta ja myönteisyydestä. Se rakennetaan myös asiakaspalvelijan tai myyjän kyvystä käyttää oman mielen voimavaroja. Ja se kannattaa,
sillä ystävällisyys kantaa tiskin molemmin puolin.
Mieti, mitä mietit
Kaikki työ tehdään mielen kautta. Myös asiakastyö. Sekä asiakkaan että asiakaspalvelijan mielen kautta. Mieli on mukana työssä joka päivä 365 päivää vuodessa ja 24/7 h arjessa. Ajattelu muovaa mieltä ja siksi ei ole ihan sama, mitä asiakaspalvelijana asiakkaasta ajattelee. Kaikilla meillä on ennakko-oletuksemme, tietämyksemme, kykymme kategorisoida, arvostella, arvottaa toisiamme jonkinlaisiksi. Mutta kun tätä mielen taitoa oppii suitsimaan, voi oppia kohtaamaan asiakkaan arvostavasti ja läsnäolevasti kuunnellen.
Kolmen K:n sääntö
Asiakaspalvelussa erinomaisen asiakaspalvelijan tai myynnissä myyjän toiminnan taustalla olevia tekijöitä ohjaavat kolme koota. Ne ovat kolme helposti muistettavaa ja toimintaa vuorovaikutteisemmaksi kehittävää koota.1. kuumalla sydämellä
2. kirkkaalla älyllä
3. kultaisilla käsillä toimiminen.
Kiinnostuitko? Haluatko lukea lisää?
Lue lisää ajatuksiani asiakaspalvelusta alla olevista YLE:n artikkeleista:
Saitko (taas) huonoa asiakaspalvelua?
Arkipäivää asiakaspalvelussa: Kehonkieli paljastaa stressaantuneen asiakkaan
Kuunteletko mieluimmin?
Kuuntele tästä YLE:n tekemä haastattelu:
Haluatko keskustella asiakastyön kehittämisestä yrityksessänne lisää? Tai tarvitsetteko koulutusta organisaatioonne? Laita viestiä ja palaan asiaan.