MarkkinointiTekoäly

Sitä saat tulokseksi, miten promptaat tekoälyä!

Kuva: ChatGPT 4 O

Huomaan viikottain vastaavani kysymyksiin siitä, mitä tekoälyä käytän tai mitä tekoälyä kysyjän kannattaisi käyttää. Tämä innosti minut kirjoittamaan postauksen promtaamisesta.

Sitä saat tulokseksi tekoälyltä, miten promptaat!

Vaikka tekoäly on luova, keksivä ja nopea, se ei ole ajatustenlukija. Kun osaat kysyä siltä oikein, alat saada parempia vastauksia. Tätä kysymisen taitoa kutsutaan promptaamiseksi eli kehotteiden antamiseksi.

Promptaaminen tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, millä sanoin asetat kysymyksen tai tehtävän tekoälylle. Lyhyimmillään se voi olla yhtä yksinkertainen kuin ”kirjoita blogiteksti aiheesta X”, tai laadukkaammin promptattuna yhtä tarkka kuin ”kirjoita 500 sanan blogiteksti empaattisella sävyllä nuorille työelämään tuleville aikuisille, käytä kahta tosielämän esimerkkiä ja päätä teksti toimintakehotukseen, joka saa hymyn huulille”.

 

 

 

Miksi promptaaminen merkitsee?

Tekoäly ei tiedä mitä sinä tarvitset, se toimii sen mukaan, mitä pyydät. Karkeasti voi sanoa, että
”huono prompti = keskinkertainen tai heikko vastaus” ja ”hyvä prompti = tehokas, oivaltava ja juuri sinun tarpeeseesi räätälöity lopputulos.” Siksi promptaamiseen kannattaa käyttää aikaa.

Kirjoittajien vanha konsti on ajatusten selkeyttäminen tai niistä kirjoittaminen jo ennalta siitä  mitä tulee kirjoittamaan, toimii edelleen hyvänä suunnitteluna tulevalle tekstille ja selkeyttää postauksen sisältöä sekä rakennetta. Jos käytät esimerkiksi viisi minuuttia paremman promptin miettimiseen, voit säästää jopa tunnin lopputuloksen hiomisessa.

 

Hyödynnä promptausmenetelmiä kehoitteiden kirjoittamisessa

Ei haittaa ellet tiedä vielä yhtäkään promptausmenetelmää. Kokeile vaikka COSTAR:ia. Se on  yksinkertainen ja helposti opittava työkalu  parempien promptien laatimiseen. COSTAR on lyhenne sanoista context, objective, style, tone, audience ja Response.

Context – Mihin tarkoitukseen vastauksia tarvitaan?
Objective – Mikä on tavoite tai haluttu lopputulos?
Style – Millaisella sävyllä tai tyylillä vastaus kirjoitetaan?
Tone – Minkälainen viestin sävyn tulee olla? Onko se esim. rento, virallinen, empaattinen, asiantunteva, vai jotain ihan muuta…?
Audience – Kuka tekstiä lukee? Kenelle tämä teksti kirjoitetaan?
Response format – Haluatko vastauksen listana, tiivistelmänä, tarinana, taulukkona?

Kun muistat nämä kuusi kohtaa, promptaamisesta tulee taito, joka nostaa tekoälyn käytön uudelle tasolle.

 

Loppureflektio: Kysy itseltäsi

 Lopuksi kysymys kehittymisesi tueksi:

1. onko sinulla aikaa opetella promptaamista riittävästi?

2. Entä hyödynnätkö jo jotakin promtaamisen menetelmää saadaksesi parempia vastauksia tekoälyltä?

Tykkäsitkö tästä? Jaa vapaasti muillekin